Legea sponsorizării și Codul fiscal permit societăților comerciale plătitoare de impozit pe profit sau pe venit să ofere sponsorizări organizațiilor din anumite domenii (spre exemplu organizațiilor caritabile) și să beneficieze de facilități fiscale, în anumite condiții prevăzute de lege.
În cazul sponsorizărilor efectuate către entități persoane juridice fără scop lucrativ, inclusiv unități de cult, sumele aferente acestora se scad din impozitul pe profit/venit datorat, în limitele prevăzute de Codul fiscal, doar dacă beneficiarul sponsorizării este înscris, la data încheierii contractului, în Registrul entităților/unităților de cult pentru care se acordă deduceri fiscale.
Cheltuiala cu sponsorizarea oferită nu este o cheltuială deductibilă fiscal, dar poate reprezenta un credit fiscal, adică poate reduce impozitul pe profit de plată cu suma integrală a sponsorizării oferite.
Cum puteți face până pe 25 iunie 2025 o sponsorizare care se deduce din impozitul deja plătit în anul precedent? Redirecționați 20% din impozitul companiei pe anul fiscal 2024, fără a avea un cost real sau o problemă de cashflow în 4 pași simpli:
1. Asigurați-vă că vă regăsiți în situația următoare: cheltuiala cu sponsorizarea în anul 2024 nu a depășit plafonul pentru sponsorizare în anul fiscal 2024(suma minimă dintre 0,75% din cifra de afaceri și 20% din impozitul pe profit);
2. Completați contractul de sponsorizare și trimiteți-l pe adresa de e-mail:prieten@fundatiaregala.ro;
3. Descărcați Formularul 177 (D177-“Cerere privind redirecționarea impozitului pe profit”; acesta se regăsește pe portalul ANAF - https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/Declaratii_R/177.html);
4. Depuneți până la 25 iunie 2025 Formularul 177 completat cu informațiile referitoare la redirecționarea sumei pentru care s-a încheiat contract de sponsorizare la organul fiscal competent pentru administrarea creanțelor fiscale datorate de către contribuabil/plătitor.
(!) Mențiune: Prin depunerea Formularului 177 redirecționați impozitul deja plătit, sponsorizarea astfelefectuată vizează consumarea plafonului admis pentru creditul fiscal aferent anului 2024 (suma sponsorizată va fi plătită către beneficiarul sponsorizării de către organele fiscale, pe baza formularului depus). În vederea efectuării unei sponsorizări din creditul fiscal aferent anului 2024 vă rugăm să completați contractul de sponsorizare cu Fundația Regală Margareta a României.
REDIRECȚIONAREA IMPOZITUL PRIN FORMULARUL 177 - O NOUĂ FACILITATE FISCALĂModificări aduse Codului fiscal de Legea 322/2021: Atunci când sponsorizările efectuate în timpul unui exercițiu financiar nu depășesc plafonul admis(și rămâne o diferență pozitivă neutilizată de plafon chiar și după utilizarea eventualelor sume reprezentând sponsorizări reportate din anii precedenți), pentru această diferență pozitivă, contribuabilul poate dispunde de 'redirecționarea impozitului' pentru efectuarea de sponsorizari sau acte de mecenat. Plățile sumelor redirecționate vor fi efectuate de cătreorganul fiscal competent, la care s-a depus formularul de redirecționare.
Prin Ordinul 1679/2022 și Ordinul 3562/2024 a fost aprobat formularul 177 - Cerere privind redirecționarea impozitului pe profit, astfel:
Exemplu de calcul al sponsorizării din impozitul pe profit:
O societate are la sfârșitul anului o cifră de afaceri de 30.000.000 lei, un profit impozabil de 8.000.000 lei, impozitul pe profit de plată (16%) fiind în sumă de 1.280.000 lei. Având în vedere o sumă de sponsorizare de 250.000 lei, acordată în timpul anului de referință, impozitul pe profit va putea fi redus în limitele prevăzute de Codul fiscal, după cum urmează:| Elemente de considerat în calcul | Sume (lei) |
| Cifra de afaceri | 30.000.000 |
| Profit impozabil | 8.000.000 |
| Impozit pe profit (16%) | 1.280.000 |
| Limită 0,75% din CA | 225.000 |
| Limită 20% din impozitul pe profit | 256.000 |
| Suma disponibilă pentru sponsorizare din impozit | 225.000 |
Detalii din Legea sponsorizării nr. 32/1994:
Activități eligibile
Sponsorizările pot fi acordate beneficiarilor care își desfășoară activitatea în domeniul culturii, artelor, medicinei sau științei (mai exact: cultural, artistic, educativ, de învățământ, științific – cercetare fundamentală și aplicată, umanitar, religios, filantropic, sportiv, al protecției drepturilor omului, medico-sanitar, de asistență și servicii sociale, de protecția mediului, social și comunitar, de reprezentare a asociațiilor profesionale precum și de întreținere, restaurare, conservare și punere în valoare a monumentelor istorice).
Beneficiari potențiali:
Stimulentul nu va fi acordat în caz de:
De reținut:
NOTĂ: Acest document are caracter informativ și nu reprezintă consultanță fiscală profesională. Pentru informații și detalii vă recomandam consultarea prevederilor legislative.
Companiile plătitoare de impozit pe profit care efectuează sponsorizări potrivit Legii sponsorizării, pentru susținerea entităților nonprofit și a unităților de cult, care la data încheierii contractului sunt înscrise în Registrul entităților/unităților de cult pentru care se acordă deduceri fiscale potrivit Codului Fiscal, scad sumele aferente din impozitul pe profit datorat la nivelul valorii minime dintre următoarele:
► valoarea calculată prin aplicarea a 0,75% la cifra de afaceri
► valoarea reprezentând 20% din impozitul pe profit datorat.
Începând cu anul 2018, contribuabilii care efectuează sponsorizări au obligația de a depune declarația informativă privind beneficiarii sponsorizărilor (Formularul 107), aferentă anului în care au înregistrat cheltuielile respective.
Facilitatea fiscală acordată prin mecanismul de credit fiscal permite practic sponsorului să plătească efectiv suma respectivă către o organizație fără scop lucrativ (cu particularitățile menționate) și nu în contul impozitului pe profit. Pentru a fi inclus în calculul impozitului pentru perioada respectivă, contractul de sponsorizare trebuie încheiat (iar plata trebuie efectuată) în cadrul perioadei de referință.
Modificări aduse Codului fiscal de Legea 322/2021
Dacă până în 2021 pentru cheltuielile legate de sponsorizare ce au depășit în anul de referință limitele permise pentru credit fiscal sumele eligibile s-au reportat pe 7 ani în cazul plătitorilor de impozit pe profit, respectiv pe o perioadă de 28 de trimestre consecutive în cazul plătitorilor de impozit pe veniturile microîntreprinderilor, acest lucru nu mai este posibil pentru sumele înregistrate începând cu 2022. Cu toate acestea, sumele reportate din trecut (aferente anilor 2015-2021), vor putea fi utilizate până în anul 2028. Recuperarea acestor sume în scop de credit fiscal se efectuează în ordinea înregistrării acestora, în aceleași condiții, la fiecare termen de plata a impozitului.
Exemplu calcul credit fiscal sponsorizare, în cazul unui plătitor de impozit pe profit O societate are la sfârșitul anului o cifră de afaceri de 30.000.000 lei, un profit impozabil de 8.000.000 lei, impozitul pe profit de plată (16%) fiind în sumă de 1.280.000 lei. Având în vedere o sumă de sponsorizare de 250.000 lei, acordată în timpul anului de referință, impozitul pe profit va putea fi redus în limitele prevăzute de Codul fiscal, după cum urmează:
| Elemente de considerat în calcul | Sume (lei) |
| Cifra de afaceri | 30.000.000 |
| Profit impozabil | 8.000.000 |
| Impozit pe profit (16%) | 1.280.000 |
| Limită 0,75% din CA | 225.000 |
| Limită 20% din impozitul pe profit | 256.000 |
| Sponsorizare din impozitul pe 2025 | 225.000 |
Detalii din Legea sponsorizării nr. 32/1994
Activități eligibile
Sponsorizările pot fi acordate beneficiarilor care își desfășoară activitatea în domeniul culturii, artelor, medicinei sau științei (mai exact: cultural, artistic, educativ, de învățământ, științific – cercetare fundamentală și aplicată, umanitar, religios, filantropic, sportiv, al protecției drepturilor omului, medico-sanitar, de asistență și servicii sociale, de protecția mediului, social și comunitar, de reprezentare a asociațiilor profesionale precum și de întreținere, restaurare, conservare și punere în valoare a monumentelor istorice).
Beneficiari potențiali:
Stimulentul nu va fi acordat în caz de:
De reținut:
NOTĂ: Acest document are caracter informativ și nu reprezintă consultanță fiscală profesională. Pentru informații și detalii vă recomandam consultarea prevederilor legislative.